De snelgroeiende populariteit van gaming gaat gepaard met andere verschuivingen. De mobiel en de app nemen steeds vaker de plaats in van traditionele platforms als de PC of de laptop. Het is juist de draai naar mobiel die nieuwe groepen aantrekt die eerder niet geïnteresseerd waren in gamen. Een voordeel van mobiel is bovendien dat het naadloos aansluit bij sociale media waardoor nieuwe vormen van gaming , zoals interactief gamen tijdens de pandemie een extra impuls hebben gekregen. Het is als het ware een gezelschapsspelletje waar de hele familie en vrienden aan deelnemen.

Gamen eist nadrukkelijker dan ooit zijn plaats op in de wereld van entertainment. Maar dat is nog niet alles. Gamers willen niet alleen zelf gamen, maar ze kijken ook nog eens graag naar games gespeeld door de besten uit de klas. In 2019 keek 40% van de gamers al naar e-sports en 25% deed dat wel 4 uur in de week.

Het wordt de liefhebber van games en e-sports ook wel gemakkelijk gemaakt. Er zijn meer digitale mogelijkheden om dan ooit hun hobby uit te oefenen op elk gewenst moment van de dag. Gelet op de combinatie games en demografie doen traditionele mediabedrijven er goed aan om deze nieuwe markten niet links te laten liggen. Iets van het alsmaar groeiende succes van de gaming industrie is terug te zien aan de ontwikkeling van de beurskoers van bedrijven die games ontwikkelen, zoals Electronic Arts. De koers is in 2020 absoluut niet geraakt door de pandemie, integendeel.

De les die hier ook geleerd kan worden is dat de consument meer en meer zijn eigen agenda voor entertainment opstelt. Die reikt verder dan de traditionele vormen. Zoals uit onderstaande grafiek blijkt, zijn ze bereid daarvoor de portemonnee te trekken en meerdere abonnementen aan te schaffen. Opvallend daarbij is dat al in 2018 de millennial al een grotere voorkeur had voor gamen dan voor de traditionele betaal-TV.

Lees de hele whitepaper over de grote digitale versnelling hier