Meer content is dus nodig om PVOD tot een blijvend succes te maken. Dat is geen eenvoudige, maar ook een kostbare en tijdrovende aangelegenheid. Hier liggen kansen voor kleinere studio’s en producenten. Zij kunnen de grote studio’s hun PVOD exclusief aanbieden. Ook kunnen ze zichzelf aanbieden als productiepartners. Kleinere studio’s een poging wagen om met hun films en karakters verder te reiken dan de traditionele TV of bioscoop. Ze kunnen hun producten omzetten in videogames. Juist hun flexibiliteit maakt dat ze hun distributeurs gemakkelijk kunnen overtuigen van hun meerwaarde.

 

Daar zit voor hen nog een voordeel aan. PVOD levert misschien nog niet zoveel geld op, maar het is minder volatiel. Dat is het grote voordeel van het systeem van abonnementen. De ervaringen van softwarehuizen is dat die stabiliteit op termijn prettig werkt. Het enige nadeel is dat er vooral hard gewerkt moet worden om de abonnee vast te houden. Dat is in de eerste plaats het grote probleem van de grote spelers. Die moeten dichter bij hun klant zien te komen en op basis daarvan de juiste content creëren. Zoiets werkt dan uiteindelijk in het voordeel van de kleinere studio. Een ander voordeel van kleine spelers is dat ze veel beter dan grote spelers in staat zijn waarde te creëren. Dat blijkt althans uit een onderzoek van BCG. De grote vraag voor zowel groot als klein is natuurlijk hoeveel abonnementen de consument uiteindelijk wil afsluiten. De markt is weliswaar groot, maar het aantal spelers is verhoudingsgewijs nog groter en dus zal er harder gewerkt en meer kosten gemaakt moeten worden.

 

Terzijde, de pandemie heeft de digitale wereld een geweldige impuls gegeven. Dat geldt zeker voor e-commerce. Daar komen we nog over te spreken. Het is echter opmerkelijk dat ook in e-commerce nieuwe kansen weggelegd zijn voor de nichespeler.

Lees de hele whitepaper over de grote digitale versnelling hier